Monday 8 December 2014

Monolog Hati part1

Bissmillahirrahmanirrahim ..



          Pernah tak kau dijudge secara tiba-tiba tanpa alasan yang jelas? Pernah tak?
Pernah tak kau dituduh macam-macam tanpa bukti yang kukuh?
Pernah tak kau rasa seakan dihina dengan sebaik-baik bahasa?
Pernah tak kau rasa seperti diperguna tanpa simpati? Pernah?
Pernah tak kau rasa hanya kau yang berhempas pulas menjaga perasaan orang? 
Pernah kau rasa semua tu?
Kalau pernah, mesti kau tau macam mana rasanya kan?
Sakit.
Perit.
Pedih.
Hanya Allah yang tahu.

Sedih?
Penat dengan semuanya?
Tertanya-tanya kenapa semua terjadi pada kau?
YA, tapi tu DULU. 
Masa aku terlalu bodoh dan tidak mengenal erti cinta yang sebenar.
Masa aku buta dan tak nampak hikmah disebaliknya.

Putus asa?
Mahu menyerah dan kalah?
TAK, itu bukan aku.
Sedih, penat, itu ya tapi untuk putus asa dan kalah TIDAK.
Perkataan tu tak akan aku gunakan dalam perjalanan hidup ni.
NO WAY!

Aku mula bangkit. Bangkit mencari jalan keluar dari anasir negatif ini. Aku mahu positif kerana positif tu antara kunci bahagia. 
Bukan mudah.
Memang bukan mudah untuk mencari jalan keluar bila diri telah diselubungi kegelapan dunia negatif.

Bayangkan ~
Bayangkan, kau berada di tempat yang gelap seorang diri.
Bayangkan setiap kali kau ingin bangkit, angin negatif akan bertiup umpama puting beliung hingga kau terduduk, hingga kau rasa tak berdaya untuk bangkit lagi. 
Mampukah kau melawan?
Mampukah kau berjalan kalau nak bangkit pun tak mampu?
Macam mana nak keluar dari dunia negatif tu?
Mungkin masa tu berputus asa adalah jalan terbaik.
Namun, berputus asa itu ibarat kau tunggu puting beliung tu datang dan musnahkan kau.
Kau sanggup mati?
Sanggup mati tanpa berusaha menyelamatkan diri?
Kalau kau rasa dengan cara tu boleh buat kau bahagia, kau buatlah.
Aku tak nak.
Payahkan nak cari jalan pulang? Ya, memang payah.
Tapi kalau kau berusaha segala yang susah akan jadi mudah.
Dan kau akan laluinya tanpa gundah.

Doa ku panjatkan buat Yang Maha Kuasa agar Dia terangkan mata hati untuk melihat segala hikmah disebalik semua ini.
Lama aku nanti, akhirnya Dia beri.
Dia beri aku kesempatan untuk melihat hikmah di atas segala yang terjadi.
Sejak tu, aku berhenti bertanya 'kenapa?' terhadap segala ujian yang Dia beri. 
Reda.
Reda kerana aku tau Dia akan tunjukkan pada aku hikmahNya.

Aku mulakan hidup baharu. 
Hidup dalam dunia positif. 
Allah tak beri aku kekayaan harta tapi Dia beri lebih daripada itu.
Dia beri mama, Dia beri kasih sayang, Dia beri ketenangan, Dia beri kebahagiaan, Dia berikan segala-galanya termasuk sahabat. 
Semua itu sudah lebih dari cukup buat aku. 
Aku bahagia.
Tapiiii ...


Bersambung ..
Hahaha
Bye!


-SN-




No comments:

Post a Comment