Friday 11 April 2014

Perihal Melupakan

Bismillahirrahmanirrahim ..


          Ramai yang berpendapat MELUPAKAN sesuatu, seseorang atau apa-apa je perkara yang pernah singgah dalam hidup kita tu SANGAT PAYAH. 

Dialog seperti "kau cakap senanglah, aku yang nak lupakan bukan kau" , "kau tak tau apa yang aku rasa" dah selalu sangat aku dengar. 

Melupakan tu adalah satu PILIHAN dan yang membuat pilihan tu adalah KITA. Kita yang pilih untuk lepaskan semuanya pergi atau ikatnya dalam hati. Jadi salah siapa kalau kita masih tak boleh melupakan apa yang kita nak lupakan? Salah kita lah. 

Dialog ni pun dialog biasa jugak dalam hal ni, 
"aku nak lupakan semua tu tapi aku tak mampu, aku tak boleh" 
See, belum apa-apa lagi dah cakap "aku tak mampu , aku tak boleh" macam mana nak berjaya lupakan perkara yang nak dilupakan tu?

Nah, cuba hayati lirik lagu ni.

"Jika kau fikirkan kau boleh,
kau hampir boleh melakukan,
jika kau fikirkan ragu-ragu,
 usaha mu tidak menentu.

Jika kau fikirkan kekalahan,
kau hampiri kegagalan,
jika kau fikirkan kemenangan,

kau hampiri kejayaan.

Engkaulah apa kau fikirkan,
Terkandung dalam pemikiran,
Kau fikir boleh melakukan,
fikirkan boleh! 

Percaya apa kau lakukan,
Tabah apa kau usahakan,
Bertindak atas kemampuan,
Engkau boleh!"

Haaaaa apa lagi alasan lu nak bagi? Bukan gua je yang cakap semuanya bermula dari diri sendiri, orang yang cipta lagu tu pun cakap benda yang sama. Apa maksudnya tu? Maksudnya, apa yang chek dok habaq kat ataih tu bahawa melupakan adalah satu pilihan bukan cakap kosong noh.

Kehidupan hari ini adalah REALITI. Terima hakikat yang tiada satu hal pun dalam dunia ini yang kekal selamanya. Segala yang kita miliki adalah pinjaman dari ALLAH, tiba masanya kita pasti harus memulangkan kembali apa yang kita pinjam.

Hiduplah dalam kenyataan, bukan fantasi, bukan ilusi. Sampai bila nak hidup dalam kenangan? Sampai bila nak hidup dalam bayangan? Kalau kita enggan melangkah kita tak akan kemana-mana.

Sekian.
-SN-

No comments:

Post a Comment