Thursday 23 March 2017

Jiwang ke jiwang?πŸ˜…

Bismillahirrahmanirrahim ...

Orang kata hidup ini umpama sebuah perjalanan. Perjalanan mencari bekalan untuk dibawa pulang ke rumah lain alam. Betul lah tu. Hidup ini memang sebuah perjalanan, umpama musafir kerana dunia ini hanya persinggahan sebelum kita sampai ke destinasi kita yakni syurga tempat mulia disisiNya. Dan semua itu aku terjemahkan dalam kata-kata yang mungkin pada mereka hanya status jiwang biasa tanpa makna.

Dulu, masa zaman aktif Facebook orang cakap aku jiwang bila selalu post status puitis yang orang tak faham. Orang selalu ingat aku bercinta, ada pakwe hanya sebab status-status yang diaorang sendiri tak nampak kepada siapa aku tujukan kata-kata tu. Mungkin yang terbayang di kotak imaginasi mereka hanyalah seorang ajnabi yang aku cintai. Sampai ada jugak lah yang panggil aku budak jiwang.πŸ˜‚πŸ˜…

Terbang hinggap di pohon rindu,
Menebar rasa yang tak pernah layu,
Dalam perjalanan yang tiada ragu,
Mungkinkah indah tempat beradu?
                                           
Jiwang tak? Hahahah.. Nampak macam orang tengah bercinta ke? Tang mana oi πŸ˜… Jiwang pada tempatnya tu tak salah kot rasanya, yang salah bila kau dok acah jiwang till jannah dengan ajnabiπŸ˜„πŸ˜‚ Haih, puitis itu jiwa. Tak semestinya kena berbunga bahagia atau kecewa bercinta baru boleh berpuitis. But yaa it's actually helps a lot. Mungkin ayat-ayat kau akan lebih puitis bila kata-kata tu datang dari hati. Pengalaman hidup tu akan buatkan kau lebih pandai bermain kata sebab tu kita kena bersyukur dengan segala ujian dan dugaan yang Allah berikan. Setiap yang berlaku tu ada hikmahnya dan mungkin ni salah satu hikmahnya. You can use your word to motivate people. πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻

Terbang hinggap di pohon rindu. Manusia itu fitrahnya baik. Rindu akan kebaikkan dan ingin selalu kembali kepada kebaikkan walaupun kadang masih tercari-cari jalannya. Menebar rasa yang tak pernah layu. Rasa rindu itu kadang membuak hingga hati tak tenang. Kejap rasa sedih, kejap rasa menyesal, kejap rasa nak bangkit berlari, kejap rasa tak mampu. Rindu tu menyakitkan bila kita tak dapat genggam apa yang kita rindu. Complicated. Sungguh hijrah itu senang tapi istiqamah tu bukan kacang. Lebih menyakitkan bila amalan yang menjadi rutin dulu hilang ditelan laghanya kehidupan sekarang dan untuk berpatah balik menjadi seperti dulu payah sebab hati hitam penuh kekotoran. Tapi sebagai manusia yang fitrahnya rindu akan kebaikkan pasti rindu itu tak kan pernah layu walau usia dimamah, zaman ditelan.

Dalam perjalanan yang tiada ragu. Ya. Perjalanan sebagai seorang muslim, yang berpegang pada kalimah tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhamad itu persuruh Allah adalah perjalanan yang tiada keraguan. Jalan ini jalan benar dan aku bersaksi. Mungkinkah indah tempat beradu? Dan bila aku dipanggil pulang dengan bekalan yang ada ini yang mana entah cukup atau tidak untuk menampung kehidupan di sana agak-agaknya indah atau tidak tempat beradu? Atau jahannam dek kerana saham tidak cukup untuk membina kamar indah.

Apa pun sementara masih ada masa kita harus terus belajar dan belajar. Hijrah dan terus hijrah daripada negatif kepada perkara yang lebih positif. Hidup ni tak lama pun. Kejap je. Apalah sangat ujian kat dunia ni jika nak banding dengan ganjaran yang Allah janjikan kelak. Kan? Marilah bermuhabah diri.

No comments:

Post a Comment